Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sæsoner på udsalg

Det sidste årti er der opstået en stadigt større kløft mellem modefirmaernes sæsoner, forbrugernes behov og butikkernes salg - og ikke mindst udsalg. FashionForum.dk ser på tendensen.
Det sidste årti er der opstået en stadigt større kløft mellem modefirmaernes sæsoner, forbrugernes behov og butikkernes salg - og ikke mindst udsalg. FashionForum.dk ser på tendensen.

“A good collection makes you dream, and fall was one dreamy season,” skriver chefredaktøren Glenda Bailey fra det amerikanske Harpers Bazaar i majnummerets leder. [[addon]]Sommeren er knapt startet, men på coveret sidder skuespillerinden i en kjole fra Ralph Laurens vinterkollektion 2010, og på magasinets glittede sider danser modellerne smilende rundt på iklædt uldne bukser fra Chlóe, lune kjoler fra Prada og lange støvler fra Chanels omdiskuterede polar-kollektion. Men måske er der ikke så meget at smile af for den danske og internationale modebranche. Det sidste årti er der nemlig opstået en stadigt større kløft mellem modefirmaernes sæsoner, forbrugernes behov og butikkernes salg – og ikke mindst udsalg. En tendens der er sørgeligt tydelig, når modemagasinerne viser vintertøj, før sommeren er startet.

Hastig nyhedsstrøm
Den hastigt stigende nyhedsstrøm har speedet leveringerne op for at imødekomme forbrugernes ønske om at købe det, som de ser og læser om på modeblogs og andre websites. Og i øjeblikket tyder det på, at branchen er blevet overhalet. Af sig selv. For ti år siden gik der over 6 måneder fra en kollektion blev vist til indkøbere og presse, før tøjet nåede ud i butikker og ud i forbrugerpressen. Men den fart har bl.a. Style.com sat op således, at kollektionen nu går direkte fra catwalken og ud i den virkelige verden.

[[addon]]Da skuespillerinden Milla Jovovich ankom på den røde løber under Cannes Film Festival den 24. maj, var hun således iklædt en aftenkjole fra Louis Vuittons FW 2010-kollektion. På fotografierne står den tidligere model i bagende sol og forsøger at holde styr på den tunge gulvlange kjole, der er syet i lun velour, lunere ulden tweed og foret i en fed vintersilke. Og situationen er symbolsk, da kollektionen allerede rammer butikkerne midt på sommeren, selvom langt de færreste kvinder hungrer efter vintertøj på dette tidspunkt.
“I Berlin startede udsalget allerede den 10. november sidste år. Så er der ingen, der vil købe en vinterjakke til fuld pris”, fortæller Rasmus Bak fra det danske modebrand Libertine-Libertine. “I København starter sommer udsalget allerede i slutningen af juni. Hvilket betyder, at butikkerne kun har mellem 5 uger og 7 uger til at sælge højsommer-leveringen, før den ryger på udsalg. Det er et kæmpe problem, som der virkelig skal rådes bod på i løbet af de næste par år.”

Tragisk udsalg
Faktisk står det værre til. På shoppingsitet YOOX.com er der allerede op til 40% at hente i besparelser på sommervarerne, og i København har forretninger som Gucci og Bottega Venetta allerede afholdt eksklusive førudsalg, hvor kunderne kunne købe sommerkollektionerne med store besparelser.

Tendensen begejstrer ikke indkøberen Henrik Kejser fra den danske webshop YouHeShe.com, der betegner butikkernes stadigt tidligere udsalg som ”direkte tragisk." “Vi bliver tvunget til at gå på udsalg inden længe pga. at andre butikker, der fører samme varer som os, har annonceret deres udsalg. Det mest perfekte ville være at udsalg var i februar og august. For alles skyld.”

Ifølge Rasmus Bak handler problematikken dog ikke kun om udsalg, men at branchen står i en brydningstid, hvor især de store virksomheder skal rette sig ind efter den nye informationshastighed.
 [[addon]]”Førhen bestemte månedsmagasinerne, hvor fokus skulle lægges, men den nye kritiske forbruger er yderst selvstændig og behøver ikke magasinerne længere. De finder selv nyhederne på virksomhedernes websites eller de utallige blogs og ønsker produkterne med det samme,” siger Rasmus Bak, som dog forventer, at særligt de mindre virksomheder kan drage gavn af det nye system. “Mindre brands som Stine Goya, Norse, Soulland og vores egen LIbertine-Libertine kan lettere omstille os og følge med omskifteligheden, da vi arbejder i mindre set-ups og med mindre kollektioner. Derudover er det gode eksempler på virksomheder, der er skabt på baggrund af stærke visioner, og alle har stor lyst til at formidle sine projekter og aktiviteter gennem online medierne og i mange tilfælde kommunikere direkte med konsumenterne.”

Læs også artiklen Sæsonernes død…modehusenes brød? 

Billeder: Libertine-Libertine, Harpers Bazaar, Louis Vuitton